Kada se nađemo u ulozi roditelja često nam se fokus preusmjerava na djetetov razvoj i njegov tijek. Pomno pratimo što se događa, kada bi se nešto trebalo dogoditi te ide li sve razvojno prema planu. Obzirom na informacije koje su roditeljima važne u prvih godinu dana, izdvojili smo par smjernica za praćenje razvoja motorike djeteta od 6. do 12. mjeseca života.
Već sa 6 mjeseci primijetili ste da dijete uvelike komunicira s Vama. Smije Vam se, reagira na Vaše izjave, primjećuje Vaša raspoloženja. Kad Vas vidi, nakon nekog vremena obraduje Vam se. Jasno primjećuje tko mu je poznat, a tko ne. Također, motorički je sve naprednije. I u tom razdoblju postiže veliki napredak kad je motorika u pitanju.
Sa 6 mjeseci dijete se potpuno kontrolirano i bez zabacivanja okreće s trbuha na leđa i obratno. Potpuno pruža ruke i oslanja se na dlanove. Kad ga se postavi u sjedeći položaj, drži glavu uz tijelo. U tom će razdoblju ojačati velike skupine mišića trupa, nogu i ruku te mišiće vrata. Postat će sve spretnije u svojim namjerama.
Sa 7 mjeseci dijete počinje razvijati precizniji pincetni hvat, što znači da predmet koji uzme u ruke može primiti kažiprstom i palcem. Taj hvat označava početak fine motorike. Dok je u položaju na leđima, može rukama uhvatiti svoja stopala te ih staviti u usta. U tom razdoblju karakterističan je i položaj vrtnog patuljka – položaj gdje se dijete nalazi na boku, oslonjeno na laktu jedne ruke, na zdjelicu i natkoljenicu te iz tog položaja pokušava dohvatiti predmet koji je naumilo dohvatiti. Također, u tom razdoblju djeca su već sposobna na trbuhu povlačiti se po podlozi. Neka se već mogu postavljati na koljena i dlanove. Djeca se u tom položaju mogu ljuljati naprijed-natrag, što karakterizira skorašnji početak puzanja. Dosta djece u tom periodu počinju čak i vojnički puzati ili gmizati na način da se iz položaja na trbuhu kreću rukama odgurivati unatrag.
S 8 mjeseci neka djeca već počinju puzati s ispruženim rukama, oslonjeni na koljenima koja su u širini zdjelice. Samostalno se posjedaju ili iz klečećeg položaja ili iz položaja vrtnog patuljka. Ako nešto ne žele, znaju to pokazati rukama – odgurivanjem, zna pljeskanjem i mahanjem rukama.
S 9 mjeseci većina djece već savlada puzanje, no kod nekih se to javlja i s 11 mjeseci, što je potpuno normalno i prihvatljivo. No da bi puzanje bilo moguće, moraju biti zadovoljeni određeni preduvjeti, a jedan je od njih da je dijete naučilo održavati ravnotežu u položaju na trbuhu, da može prebacivati težinu vlastita tijela s ruke na ruku te se bočno kretati.
S 10 mjeseci dijete samostalno sjedi, održava ravnotežu u tom položaju. Kralježnica je u sjedu uspravna, a rukama se može slobodno kretati i igrati. Fina motorika sve je bolja, pincetni hvat se sve boje razvija. Šakom dijete precizno hvata i spušta predmete, može stavljati manje predmete u veće.
S 11 mjeseci podiže se u stojeći stav, držeći se za namještaj ili slično. Još uvijek ne zna kako krenuti prema naprijed, ali zato se lagano kreće bočno, privlačeći jednu nogu prema drugoj. Iz tog položaja dijete je sposobno spustiti se u čučeći položaj i podići se iz njega. Dijete će često iz stojećeg stava pasti na stražnjicu te, kad otkrije da to može, postat će mu zabavno i pokušati će to često ponoviti. Nakon što je dijete savladalo bočno kretanje u potpunosti, počet će se kretati prema naprijed, pridržavajući se jednom rukom.
S 12 mjeseci neka djeca prohodaju, no sasvim je normalno da dijete prohoda i s 20 mjeseci. Najčešće djeca prohodaju između 14. i 16. mjeseca. Motorika šake u toj je fazi gotovo pa savršena, pincetni hvat dostigao je svoj vrhunac, dijete vrlo precizno može prstima pregledati i najsitnije predmete.
Vaše je dijete s godinu dana sve spretnije, okretnije i sigurnije u sebe. Važno je da mu kao roditelji dajete poticaj da se i dalje motorički razvija pomoću raznih igara i okruženja u kojemu se nalazi. Ni u kojem slučaju ne treba siliti dijete da što prije napravi određene radnje da bi sustiglo svoje vršnjake. Treba poštovati djetetove granice i pustiti ga da se razvije u smjeru koji mu odgovara. Svakako, ako primijetite određena odstupanja ili bilo što neobično u razvoju, obratite se stručnjacima.
LITERATURA:
1. Mejaški-Bošnjak, V. (2008). Rani neurološki razvoj djeteta. Paediatr Croat 2008.
2. Wattenberg Hassker, J. (2009). How to help infants Attain Gross Motor Skills: Practical Ideas for the Home Daycare Provider.
3. Šalaj, S. (2012). Osnove ranog motoričkog razvoja. Kondicijski trening.