Kad roditelji/skrbnici odluče istražiti koja bi terapija bila idealna za njihovo dijete, nađu se u vrtlogu informacija, skraćenica i oprečnih iskustava. Nema točnog odgovora oko toga koja terapija bi njihovu djetetu najbolje odgovarala jer svako dijete ima jedinstvenu osobnost i preferencije.
Floortime terapija temelji se na djetetovu interesu, razvojnim značajkama i uspostavljanju odnosa između roditelja/terapeuta i djeteta. Floortime je zabavan i privlačan pristup na koji većina djece dobro reagira.
5 činjenica o floortime terapiji
- DIR model – Floortime terapijska je metoda koja proizlazi iz DIR modela (Developmental, Individual and Relationship-based). Naziv modela osmislio je Stanley Greenspan, američki dječji psihijatar, 80-ih godina 20. stoljeća. Prema Greenspanu, postoji 6 razvojnih miljokaza pomoću kojih djeca prirodno razvijaju svoje sposobnosti. Djeca s teškoćama u razvoju (pogotovo djeca s poremećajem iz autističnog spektra) trebaju individualiziranu podršku pri svladavanju tih miljokaza.
- Terapija koja se može primijeniti s bilo kim i bilo kad
Floortime može se primijeniti s djecom urednog razvoja, kao i s djecom s različitim teškoćama i različite dobi. Floortime može primjenjivati bilo tko: roditelji, braća, sestre, bake… Važno je držati se djetetova interesa, slijediti i širiti njegove interakcije te Floortime primjenjivati svakodnevno i često. - DIR/Floortime znanstveno je utemeljen
Od 2011. brojne studije potvrdile su značajan učinak DIR/Floortime metoda na djecu s poremećajem iz autističnog spektra u odnosu na tradicionalne metode (Solomon i dr., 2014; Casenheiser, Shanker &Steiben, 2011; Lal and Chhabria, 2013; Pajareya and Kopmaneejumruslers, 2011, Pajareya i dr., 2019). Wieder i Greenspan (1997., 2005.) longitudinalnim su istraživanjem studija slučajeva došli do zaključka da DIR/Floortime ima dugotrajan utjecaj na individualne vještine djeteta, kao i emocionalne veze koje su obitelji postupno razvijale. - Obitelj i terapeut čine tim
Obitelj ima najznačajniju funkciju u poticanju djetetova razvoja. Terapeuti su tu da educiraju roditelje/skrbnike, utvrde djetetove potrebe te zajedničkim promišljanjem pronađu najbolja rješenja za dijete. - Floortime je zabavan!
Ova metoda zabavna je za obitelj (roditelje, braću, sestre…) i za dijete. Znanstveno je potvrđena činjenica da emocije imaju velik utjecaj na razvoj mozga. Ugodne emocije potiču razvoj, učenje i doprinose smanjenju razine stresa u obitelji.
Floortime kod kuće (savjeti i upute)
- Pratite dijete! – Izdvojite 10-15 minuta dnevno za uključivanje u djetetovu igru, pratite što dijete radi, što voli ili ne voli, što ga privlači?
- Zaigrano ometanje – Probajte skrenuti djetetovu pažnju na sebe ubacivanjem u njemu ugodnu interakciju dodirom, škakljanjem, stvaranjem grimasa, izmjenama boje glasa…
- Prilagodite tempo – Djeca imaju različite afinitete prema tempu igre. Dok neka djeca vole glasnu i brzu igra, drugoj djeci odgovara lagana i tiha igra.
- Mali koraci – Prilagodite očekivanja djetetu, fokusirajte se na male pomake i djetetove mogućnosti.
- Floortime bilo kad i bilo gdje – slijedite dijete kad ste na igralištu, pratite ga i uključujte se u interakciji kad jedete, šetate, kupate dijete…
Literatura:
Home of DIRFloortime, https://www.icdl.com/research.
Greenspan, S., Wieder, S. Dijete s posebnim potrebama. Ostvarenje: 2003.
Greenspan, S:, Lewis, D. Program emocionalnog poticanja govorno – jezičnog razvoja. Ostvarenje: 2004.